تاثیر رنگ در طراحی سایت و جذابیت های آن
آنچه که یک سايت را براي ما جذاب و قابل اطمينان و سايتي ديگر را سرد و غير قابل اطمينان ميكند تجربه، دانش و هنر طراح وب است. يكي از اصول بسيار مهم و كليدي در طراحي صفحات وب، توجه به اصل رنگبندي صفحات و تاثیر رنگ در طراحی سایت https://farazeweb.ir واستفاده از رنگهاي مكمل و تركيبي مطلوبي است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
آنچه باعث ارتباط برقرار کردن کاربر با یک سایت میشود طراحی (UI) یک سایت است. مسلماً این طراحی به صورت یک رنگ تنها انجام نمیشود و نیازمند ترکیب شدن چندین رنگ به شکلی است که کاربر از ورودش به سایت لذت ببرد.در اینجاست که تاثیر رنگ در طراحی سایت مشخص می شود.
يك مدير بر اساس سياستهايي كه براي جذب مخاطب و ايجاد فضاي اطمينان در وبسايت دنبال ميكند، بايد با كمي آگاهي در مورد روانشناسي رنگها و تاثير هر رنگ در مخاطب، خط مشي طراح وب را در رنگبندي صفحات مختلف وبسايت مشخص كند. در رنگبندي يك صفحه، بايد به اين موضوع توجه شود كه اين رنگ قرار است در چه صفحهاي و با چه موضوعي به كار رود. يعني اصل توجه به عملكرد و محوريت سايت، در رنگبندي مطالب مهم است. به عنوان مثال سايتهاي دولتي و به طور كل، سايتهايي با بازديدكننده بسيار بالا، معمولا از رنگ سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينكهاي صفحه و رنگ بنفش براي لينكهاي مشاهده شده استفاده ميكنند.
طرح رنگی که شما بر روی وب سایت خود استفاده می کنید می تواند بازدید کنندگانتان را به هدفتان برساند (به عنوان مثال خرید محصول شما و یا درخواست خدماتتان) و یا اینکه باعث شود در اولین بازدید، بیننده سایت شما را ترک کند و دیگر به آن باز نگردد. حتی اگر آنها از دنیای رنگ ها نیز اطلاعات چندانی نداشته باشند بطور غیر مستقیم بر روی تصمیم آنها مبنی بر ترک وب سایت و یا ادامه بازدید اثر می گذارد.و این امر ناشی از تاثیر رنگ در طراحی سایت است.
در طراحی سایت https://farazeweb.ir/website-design هدف اصلی معرفی و فروش خدمات یا محصولات شرکت شما می باشد ولی با توجه به عدم رودرویی با مشتری بسیاری از تکنیکهای بازاریابی را نمیتوان بکار برد، به همین دلیل روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بسیار موثر بوده و نشانگر شخصیت و هویت شما خواهد بود.
مهم آن است که در قدم اول مشتریان هدف خود را بخوبی بشناسید، اگر قرار است تجارت شما در عرصه های جهانی نیز فعال باشد توجه به اصول جهانی روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت متناسب با آن بسیار مهم خواهد بود. برای مثال بسیار از مردم روسیه هنوز حس بدی نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیست) دارند و استفاده از آن در سایت ممکن است باعث بی اعتمادی آنها به شما گردد، مثالهایی شبیه به این تاثیر و اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگها را به ما نشان میدهد.
بعنوان مثال روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا بیانگر حس ناراحتی در سوئد، حسودی در فرانسه، قداست در چین و تنفر در ایران است.
رنگ آبی نشانه صلح و آرامش است و باعث می شود تا بدن مواد شیمیایی آرامش دهنده تولید کند و در اتاق استراحت و خواب به کار می رود.
رنگ بنفش نمایانگر ثروت ، پیجیدگی و سلطنت است . همچنین رمانتیک و زنانه می باشد و به دلیل آن که در طبیعت بسیار کمیاب است به عنوان رنگ مصنوعی شناخته می شود.
رنگ سبز نماد طبیعت و در تزئین محبوب ترین رنگ می باشد. این رنگ ساده ترین رنگ برای چشم است و می تواند بینایی را بهبود ببخشد . سبز رنگ آرامش بخش و باعث طراوت است .
رنگ سفید اشاره به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن دارد. سفید بهترین رنگ برای پس زمینه وب است. در تجارت سفید رنگی برای رفع خستگی و انرژی بخش می باشد.
رنگ سیاه اشاره به قدرت، ظرافت، دلیری، شهامت ، شیطان، مهارت و باستان دارد. رنگ سیاه برای رنگ متن روی پس زمینه روشن یک سایت مناسب می باشد.اگر از این رنگ برای پس زمینه سایت استفاده شود چشم را خسته می کند.
رنگ قهوه ای متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن و تاثیر گزاری احساساتی است که با دیدن این رنگ در انسان به وجود می آید. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان می باشد.
صورتی رنگ ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، پاکی و بی گناهی و پرورش کودک احساساتی است که با تماشای این رنگ در انسان به وجود می آید.
رنگ نارنجی رنگ تعادل گرمایی است. و سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی را در انسان القا می کند.
هارمونی رنگ به معنی هماهنگی رنگ ها در کنار هم در صورتی که حس خوبی به فرد انتقال دهد و بیننده نظم و تعادل را احساس نماید.
اگر می خواهید که محتوای متن به راحتی در صفحه وب شما قابل رویت و خواندن باشد، انتخاب رنگ های متضاد بسیار عالی است ، به طوریکه همیشه بین رنگ متن و رنگ پس زمینه و صفحه تضاد وجود داشته باشد.
برای انتخاب رنگ ها در طراحی سایت رنج سنی کاربران سایت را نیز باید در نظر گرفت.سایت فروش اسباب بازی با سایت فشن بسیار متفاوت است زیرا احساسات و هیجانات هر سن از کاربران نوع خاصی از طراحی را می پذیرد. با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده از چه دسته از افرادی است می توانیم رنگهایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد.
همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور مثال سایت های موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و ... بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای این نوع سایت از رنگهای تیره بیشتر استفاده می شود. سایت های دیگری مثل سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند از رنگهای شاد و مهیج برای طراحی استفاده می کنند. بدون شک اگر این رنگها جا به جا استفاده شود سایت تاثیر خوبی روی مخاطب نمی گذارد.
کور رنگی نیز از جمله فاکتورهایی است که یک طراح سایت باید در نظر داشته باشد.طبق آمارهای منتشر شده 10 % از جمعیت زمین دارای کور رنگی هستند. که این بیماری باعث میشود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگهای سایت تان را برای این افراد قابل درک کنید می توانید از ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک می کند که رنگهای سایت را از دید آن ها نیز ببینید.
الهام از طبیعت می تواند راهگشای مناسبی برای انتخاب رنگ بندی سایت توسط شما باشد. مغز انسان با توجه به دیدن رنگهای مختلف در طبیعت بسیاری از هارمونی ها را پذیرفته و نسبت به آنها حس مشخصی را در بدن ایجاد می کند.
هنگام استفاده و انتخاب رنگ سایت ، مهم اینست که از اصول استاندارد و اصلی تئوری رنگ و یا روان شناسی رنگ و پیروی از راهنمایی ها و توصیه های اساتید این حرفه استفاده کنیم.